In het werk probeert ze weer te geven wat de mens is en niet wie. Dat past ze op verschillende manieren toe. Eerst met combinatiebeelden en nu met vormgeving. In de torso legt ze vast dat een vrouw de kracht heeft om alles te dragen, dat weerspiegelt zich in de scherpe lijnen van de rug. Aan de voorzijde tracht Wood de sensualiteit vast te houden, niet alles moet scherp en strak worden.
De torso loopt als een rode draad door haar oeuvre. Soms zijn er ‘uitstapjes’ in andere vormen: Dierfiguren en een enkele abstract, maar wel steeds minder. Meestal is het maken van een andere vorm even een moment om even de antennes te verplaatsen. De nieuwste werken worden gemaakt van Nederlands hout.
Over mijn werk
Het werk vloeit als vanzelf uit mijn handen, het moet er gewoon uit en dat gebeurt dan ook. Gelukkig maar want stel je voor dat je wel een inspiratiebron nodig hebt en die wordt door iemand weggehaald, dan ben je iets kwijt. Onzichtbare draden verbinden mij en mijn werk.
In het ontwerp wordt de ziel van het beeld gevat, de materiaalkeuze geeft een meerwaarde aan het sculptuur. Denk daarbij aan het glas, dat geeft de kwetsbaarheid van de mens weer, brons de sterkte, steen de oerkracht, zilver de waarde, hout de buigzaamheid en papier onze vergankelijkheid.
De torso is de rode draad in mijn werk, ik blijft ze maken. De vrouwelijke torso geeft sterk weer wat een vrouw is of kan zijn. Met de strakke lijnen in de rug worden de innerlijke krachten weer van de vrouw weergegeven, aan de voorzijde, daar moet de sensualiteit bewaard blijven.
Tijdens de Biënnale van Florence (2007) is Wood’s inzending van aluminium beelden bekroond met een award. Op 21 oktober 2014 werd het beeld Mystery Woman tijdens de Glastec in Dusseldorf vereerd met de publieksprijs. Door het bedrijf Tiffany Glaskunst (Schloss Holten) was de wedstrijd 100% glas uitgeschreven.
Meer werk staat op de website www.annetwood.nl